tekst jednolity ze zmianami uchwalonymi
przez Radę Fundacji w dn. 17.04.2003r.
i wpisanymi do KRS w dn. 12.08.2003r.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
& 1
„Fundacja Karkonoska”, zwana dalej Fundacją, ustanowiona przez Janusza Adamczuka, Jakuba Jarząbka, Piotra Komorowskiego, Janusza Korzenia, Henryka Kuleja, Jana Mazurkiewicza i Tomasza Polańskiego aktem notarialnym sporządzonym w Państwowym Biurze Notarialnym w Jeleniej Górze w dniu 14 sierpnia 1990r. rep. A nr 2953/90. Fundacja posiada osobowość prawną i działa na podstawie ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 roku (tekst jednolity DU nr 46 poz. 203 z 01.06.1991r. z późniejszymi zmianami) oraz niniejszego statutu.
& 2
- Siedzibą Fundacji jest miasto Jelenia Góra.
- Terenem działania Fundacji jest terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, a szczególnie region jeleniogórski, a także zagranica.
- Fundacja może tworzyć oddziały, zakłady i inne wewnętrzne jednostki organizacyjne, także poza swoją siedzibą, w kraju i zagranicą, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Fundacja może dla ułatwienia współpracy z zagranicą używać swej nazwy w języku angielskim – Karkonoska Foundation.
- Czas trwania Fundacji jest nieograniczony.
& 3
Nadzór nad Fundacją sprawuje minister właściwy do spraw budownictwa i gospodarki przestrzennej
Rozdział II
Cele i formy działania
& 4
Celem działania Fundacji jest prowadzenie działalności społecznie użytecznej na rzecz harmonijnego rozwoju kraju i regionu jeleniogórskiego, a zwłaszcza obszaru Karkonoszy i Gór Izerskich. W szczególności dotyczyć będzie ona działania na rzecz rozwoju urbanistyki i architektury, odbudowy i rehabilitacji środowiska przyrodniczego, promowania turystyki ekologicznej, a także działalności na rzecz tradycji i rozwoju kultury.
& 5
Formami działania Fundacji są:
- udzielanie pomocy organizacyjno-finansowej osobom prawnym i fizycznym, które podejmują działalność związaną z realizacją celów Fundacji, wyrażającą się w konkretnych przedsięwzięciach m.in. inwestycyjnych, modernizacyjnych i rehabilitacyjnych,
- wspieranie wszelkich inicjatyw społecznych oraz wyrażanie opinii na temat problemów zagospodarowania przestrzennego oraz kształtowania architektury i urbanistyki,
- działalność edukacyjno-szkoleniowa, popularyzatorska, dokumentacyjna i inna, związana z realizacją celów Fundacji,
- organizowanie i wspieranie działalności artystycznej, związanej z promocją tradycji oraz rozwojem i kształtowaniem kultury,
- współpraca z pokrewnymi instytucjami i stowarzyszeniami w kraju i zagranicą oraz utworzenie odpowiednich płaszczyzn dla wymiany doświadczeń,
- prowadzenie własnej działalności gospodarczej w formach określonych prawem, a także tworzenie i współtworzenie różnych jednostek organizacyjnych w tym szkół i zakładów, zorientowanych na praktyczną realizację celów Fundacji,
- gromadzenie środków materialnych przeznaczonych na udzielanie pomocy jednostkom, o których mowa w ust. 1.
Rozdział III
Organy i organizacje Fundacji
& 6
Organami Fundacji są: Rada Fundacji i Zarząd Fundacji.
&7
- Fundatorzy oraz zaproszone przez nich osoby tworzą Radę Fundacji o składzie nie przekraczającym 14 osób. Kadencja osób zaproszonych do składu Rady trwa 4 lata.
- Posiedzenie Rady Fundacji zwoływane jest przez Zarząd co najmniej raz na rok. Nadzwyczajne posiedzenie Rady może być zwołane przez co najmniej 3 członków Rady.
- Rada Fundacji dokonuje oceny działalności Fundacji i ustanawia kierunki działania, a w szczególności upoważniona jest do:
– inicjowania kierunków działalności Fundacji i propagowania celów, dla których powstała Fundacja,
– powoływania Zarządu, zawieszania i odwoływania członków Zarządu,
– nadzoru i kontroli Zarządu oraz podległych mu komórek organizacyjnych,
– przyjmowania okresowych sprawozdań Zarządu z działalności Fundacji i zatwierdzania rocznych sprawozdań finansowych,
– wyrażania opinii w sprawach przedstawionych przez Zarząd Fundacji,
– wprowadzania zmian w statucie.
- Tryb przeprowadzania posiedzeń Rady Fundacji może być objęty specjalnym regulaminem.
- Członkowie Rady wybierają ze swego grona Przewodniczącego i w miarę potrzeby jego Zastępcę. Do ważności uchwał Rady wymagane jest zaproszenie wszystkich jej członków. Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów. Członkowie Rady wykonują swe obowiązki osobiście.
& 8
- Zarząd Fundacji składa się z 3 osób, powołanych przez Radę Fundacji. Spośród członków Zarządu wyznaczony jest przez Radę Fundacji Prezes, Wiceprezes oraz Sekretarz Zarządu. Członkami Zarządu mogą być osoby powołane z grona Fundatorów.
- Fundację reprezentuje na zewnątrz dwóch członków Zarządu w dowolnym składzie.
- Zarząd powołany jest na okres 4 lat i może być odwołany przed upływem tego okresu, jeżeli jego działanie jest sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu lub celem Fundacji. Odwołanie może dotyczyć całego Zarządu lub poszczególnych jego członków.
- Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:
– uchwalanie programów działania Fundacji i planów jego realizacji,
– reprezentowanie Fundacji na zewnątrz, w tym w szczególności wobec organów władzy i administracji państwowej, organów samorządu lokalnego, a także wobec podmiotów gospodarczych i osób fizycznych, tak krajowych, jak i zagranicznych, w tym tych, które finansowo wspierają Fundację,
– zarządzanie majątkiem Fundacji oraz nabywanie i zbywanie nieruchomości,
– przyjmowanie oświadczeń w sprawie przyjmowania darowizn, spadków, zapisów i subwencji,
– uchwalanie rocznych i wieloletnich planów finansowych i technicznych zgodnych z kierunkami działania Fundacji,
– uchwalanie instrukcji w zakresie administrowania i działalności finansowo-gospodarczej oraz ustalanie regulaminów pracy i płac oraz zasad premiowania,
– powoływanie i odwoływanie oraz określanie zakresu pełnomocnictw dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych Fundacji oraz ich tworzenie,
– podejmowanie uchwał w sprawie przystępowania do spółek oraz istniejących już podmiotów gospodarczych oraz sprzedaży udziałów w spółkach,
– zatwierdzanie statutów i regulaminów jednostek organizacyjnych Fundacji.
- Prezes Zarządu kieruje bieżącą działalnością Fundacji oraz podejmuje decyzje we wszystkich sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji Zarządu.
- Obsługę Zarządu Fundacji prowadzi Biuro Fundacji, którym może kierować Dyrektor Biura.
& 9
Zasady pracy Zarządu określa się ramowo jak niżej:
- posiedzenie odbywa się nie rzadziej niż raz w kwartale,
- posiedzeniom Zarządu przewodniczy prezes lub wiceprezes, posiedzenia są protokołowane,
- Zarząd podejmuje swoje decyzje w formie uchwał, mogą być one podejmowane, jeżeli na posiedzeniach obecnych jest co najmniej 2 członków Zarządu,
- w następujących sprawach wymagana jest jednomyślność wszystkich członków Zarządu:
– przeznaczenie dochodów na realizację celów Fundacji,
– zbywanie, zmiany przeznaczenia oraz obciążanie majątku Fundacji .
- odwoływanie członka Zarządu przez Radę Fundacji następuje w przypadku:
– złożenia rezygnacji,
– postępowania niezgodnego z celem Fundacji,
– w innych uzasadnionych przypadkach.
& 10
Fundacja prowadzi działalność w formie wyodrębnionych jednostek organizacyjnych polegającą na:
– organizowaniu kursów, szkoleń, wykładów, seminariów, konferencji, zajęć itp.,
– produkcji filmów i nagrań video,
– działalności wydawniczej, poligraficznej itp.,
– działalności dokumentacyjnej oraz edukacyjno-szkoleniowej m.in. w zakresie fotografii artystycznej oraz innych mediów,
– organizowaniu imprez artystycznych, plenerów, wystaw,
– organizowaniu imprez turystycznych i obsłudze turystów,
– prowadzeniu lecznictwa i profilaktyki na bazie naturalnych walorów regionu,
– organizowaniu banku danych i wymiany informacji o regionie,
– sporządzaniu dokumentacji projektowych i projektów urbanistycznych,
– doradztwie w zakresie działalności inwestycyjnej,
– działalności handlowej i usługowej,
– działalności budowlano-remontowej,
– działalności produkcyjnej na bazie surowców lokalnych,
– działalności konsultingowo-eksperckiej,
– innej działalności związanej z realizacją celu Fundacji.
& 11
Fundacja prowadzi ewidencję księgową według zasad określonych w ustawie z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz.U. Nr 121 z późniejszymi zmianami zawartymi w szczególności w Dz.U. nr 113 z dnia 18.12.2000r. poz. 1186).
Rozdział IV
Majątek Fundacji
& 12
Fundusz Fundacji stanowi kwota 1 400,- zł (słownie jeden tysiąc czterysta złotych), wniesiona przez:
- Janusza Adamczuka
- Jakuba Jarząbka
- Piotra Komorowskiego
- Janusza Korzenia
- Henryka Kuleja
- Jana Mazurkiewicza
- Tomasza Polańskiego
& 13
Środki na realizację celu Fundacji i pokrycie kosztów jej działalności pochodzić będą z:
- darowizn, spadków, zapisów osób krajowych i zagranicznych,
- dotacji, subwencji krajowych i zagranicznych,
- własnej działalności gospodarczej,
- dochodów z majątku ruchomego, nieruchomości oraz praw majątkowych,
- dochodów ze zbiórek i innych imprez,
- dochodów z opłat za świadczone usługi,
- innych dochodów.
& 14
- Majątek wymieniony w & 12 i & 13 służy realizacji statutowych celów Fundacji.
- Rozporządzanie składnikami majątku trwałego może nastąpić w przypadku gdy:
– uzasadnia to cel Fundacji,
– następuje jego naturalne zużycie,
– jego utrzymanie zagraża ekonomicznemu bytowi Fundacji.
- Dochody pochodzące z subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być używane na realizację celów Fundacji, o ile ich dysponenci lub ofiarodawcy nie postanowili inaczej.
- Dochody ze zbiórek i imprez publicznych mogą być wykorzystane tylko zgodnie z celami, dla jakich je zorganizowano.
& 15
W przypadku wskazania Fundacji jako podmiotu dziedziczenia, Fundacja składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza.
& 16
Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym majątkiem.
& 17
Fundacja tworzy fundusz rezerwowy.
Rozdział V
Postanowienia końcowe
& 18
Zmiany Statutu Fundacji nie mogą naruszyć celu, do jakiego Fundację stworzono.
& 19
- Dla realizowania swych celów Fundacja może łączyć się z inną fundacją mającą siedzibę w kraju lub zagranicą.
- Połączenie Fundacji nie może naruszać celów, dla których Fundacja została powołana.
& 20
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celu, dla którego została ustanowiona lub w razie wyczerpania się środków finansowych i majątku Fundacji bez możliwości ich odtworzenia.
- Decyzję o likwidacji Fundacji podejmuje Rada Fundacji na wniosek Zarządu większością dwóch trzecich głosów obecnych na posiedzeniu Rady jej członków.
- Majątek likwidowanej Fundacji przeznaczony jest na realizację celów zgodnych ze statutem Fundacji.